Dlouholetá soudní šarvátka o autorství filmové série Pátek třináctého konečně zná svého vítěze. Opravdu to ale znamená konec právních tahanic? A jakým způsobem může rozhodnutí soudu ovlivnit budoucnost celé značky? Pojďme si to všechno pěkně shrnout.
Victor Miller, scénárista jednoho z nejvýraznějších milníků filmového hororu jakým je původní Pátek třináctého, se v roce 2016 rozhodl využít amerického zákona o zrušení autorství. Podle toho má tvůrce po uplynutí stanovené lhůty 35 let možnost získat zpět práva na své duševní vlastnictví, které bylo do té doby majetkem produkčního studia. Jinými slovy, Miller zažádal, aby byla autorská práva na Pátek třináctého odebrána producentům a on se stal jejich výhradním vlastníkem. Tím by dostal kontrolu nad veškerými výdělky z celé franšízy. Stejného zákona využil například Clive Barker, který v loňském roce touto cestou získal zpět práva na Hellraisera, a podobné problémy momentálně řeší studio Disney s dědici autorů konkrétních postav z komiksového nakladatelství Marvel.
Millerovo nárokování práv se samozřejmě nelíbilo duchovnímu otci celé ságy, režisérovi a producentovi Seanu S. Cunninghamovi, který proti scénáristovi bez váhání podnikl soudní kroky. Argumentoval tím, že Miller byl pouze „najatou silou“, která sepsala nápady ostatních do podoby výsledného scénáře, a tudíž nemá nárok na autorství. Za svou práci byl navíc v průběhu let údajně víc než královsky vyplacen. Nicméně soud v roce 2018 po dvou letech právních pří rozhodl ve prospěch Millera. Cunningham se proti rozhodnutí okamžitě odvolal a soudní tahanice o vlastnictví pokračovaly dál. Výsledkem bylo pozastavení studiové produkce dalších pokračování a celá situace se negativně podepsala také na populárních videohrách Friday the 13th: The Game a Friday the 13th: Killer Puzzle, které musely zastavit veškeré přidávání nového obsahu.
S překvapivým zvratem událostí přišel teprve včera redaktor The Hollywood Reporter Eriq Gardner, který celou situaci úzce sleduje. Jak uvedl na svém Twitteru, u Odvolávacího soudu opět vyhrál Viktor Miller a stal se tak vlastníkem amerických práv na filmovou značku. Scénáristu mimochodem zastupoval stejný právník, který momentálně nastupuje proti disneyovskému konglomerátu v otázce marvelovských postav. Millerovo vítězství je každopádně obrovským pokrokem v celé kauze. Ani zdaleka to však neznamená, že by se tím urychlil návrat Jasona Voorheese.
Pořád je potřeba vyjasnit celou řada nesrovnalostí. Miller sice získal práva na Pátek třináctého, jeho nárok se ale vztahuje pouze na scénář prvního filmu a s ním spojené propriety. To znamená, že Miller je vlastníkem názvu franšízy, všech postav původního snímku včetně Pamely Voorheesové, jezera Crystal Lake a dětské podoby Jasona. Pokud jde o filmová pokračování a Jasonovu dospělou verzi, ty by si podle všeho nadále mohl nárokovat Cunningham a jeho firma Horror Inc. Millerovy práva navíc platí pouze na americké půdě, zahraniční stále vlastní Cunningham. O to víc žádoucí by proto mohla být dohoda mezi oběma autory. Pokud by ale vyjednávání selhalo, je taky dost dobře možné, že tahanice v následujících měsících postoupí až k Nejvyššímu soudu.
Samozřejmě, že situace by byla víc nakloněna dalšímu filmu v případě, kdyby soud vyhrál Cunningham. Jak ale poukázal herec a právník Larry Zerner, na kterého si fanoušci jistě vzpomenou jako vtipálka Shellyho z Pátku třináctého 3, potíž je v tom, že pokud by k tomu opravdu došlo, Miller by tím pak měl větší šanci na vítězství u Nejvyššího soudu. Otázkou taky zůstává, jak by vypadala domluva mezi oběma stranami. Miller se totiž nikdy netajil svojí nenávistí vůči postavě Jasona. Podle něj je chlapec mrtvý a bylo tudíž nelogické, že ho další autoři přivedli zpět k životu. Série tak měla skončit u jeho matky. Byl by vůbec ochotný v dosavadní mytologii pokračovat, nebo by se raději uchýlil k možnosti nějakého rebootu? To ukáže až čas.
Ukončení dosavadních soudních sporů je ale v každém případě hlavně malým vítězstvím pro všechny příznivce filmové značky. Zase jsme totiž o kousek blíž k návratu ikonické ságy zpět na stříbrná plátna.