Duchové, přízraky, běsové, zjevení, fantomové, strašidla. Ať už jim říkáme jakkoli, fascinaci těmito neživými bytostmi ze záhrobí prostě nezapřeme. Obklopuje je aura děsivého neznáma a zároveň je na nich cosi až mrazivě povědomého, úzce spjatého s běžným životem. Nadpřirozené historky se těšily velké popularitě už v dobách vzniku ústní lidové slovesnosti a hlad po hrůzyplných duchařských příbězích neutichá ani dodnes. O tom svědčí i enormní množství filmových duchařin, kterých ročně vzniká na desítky. A na ty nejlepší se dnes zaměříme i my. Pokud vás aktuální Ghost Story dostatečně nevyděsilo, nebo máte prostě chuť na další duchařinu, pak jednoduše zhasněte světla, posbírejte odvahu a připravte se s námi na blízká setkání záhrobního druhu.
RING (Ringu, 1998)
Japonskou adaptaci románu Kojiho Suzukiho nebo americký remake? Sadako nebo Samaru? To je natolik složitá otázka, že jsme nakonec do našeho žebříčku museli zařadit filmy oba.
Kdo četl Suzukiho román, jistě nám dá zapravdu, že knižní Kruh je spíše detektivka než horor. Jejím primárním zájmem je pátrání po původu záhadné videokazety a snaha o vysvětlení jejího vlivu na člověka. Režisér Hideo Nakata naopak zesílil nadpřirozené prvky a s minimálními prostředky natočil svou adaptaci inovativním způsobem ve stylu tradičních japonských duchařských příběhů. Tíživá atmosféra jeho filmu, která se opírá o děsivou ikonografii přízraku, časové rámování příběhu a ideu, že i v každodenním životě můžeme přijít do styku s prokletým předmětem, se stala triumfem nad dobovými horory plnými samoúčelného násilí. Spustila nejen nečekaný boom japonské kinematografie, ale také enormní hlad po duchařských příbězích obecně.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=N4x421eqlwQ
ČSFD https://www.csfd.cz/film/42164-ring/prehled/
Dostupné na DVD nosičích
KRUH (The Ring, 2002)
Americký Kruh je remakem japonského filmu, nikoli západní adaptací Suzukiho románu. Jen je dražší, větší, efektnější. Gore Verbinsky nahrazuje Nakatův minimalismus vyšlechtěnou formální stránkou. Ta možná svou okázalostí nechtěně sráží intenzitu klíčových scén (zejména té poslední s televizí), ale na druhou stranu díky ní rovnou překonává některé momenty originálu. Přidané a rozšířené scény stejně jako celá řada nových nápadů pak prohlubují celkový neklid i nejistotu, které se postupně, s blížícím se finále, dynamicky mění v nekontrolovatelné mrazení. Nejen že se Verbinskému povedlo převést atmosféru původního filmu do západního kontextu, ale dokázal vyděsit stejnou měrou jako jeho japonský protějšek.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=ymPUAsPsTwg
ČSFD https://www.csfd.cz/film/43514-kruh/prehled/
Dostupné na DVD nosičích
Film online https://filmtoro.cz/film/kruh
STRAŠENÍ (The Haunting, 1963)
Britská adaptace románu Shirley Jackson, která i po více jak půl století dokáže své diváky vyděsit stejně obstojně, jako v roce 1963. Martin Scorsese ji označil za nejstrašidelnější horor vůbec a Steven Spielberg o ní mluví jako o jednom z nejděsivějších zážitků svého mládí. Přitom režisér Roy Wise ke strašení využívá jen zvuky starého domu na kopci a promyšlenou práci s kamerou – širokoúhlý objektiv a znepokojivé jízdy kamery, které dávají tušit přítomnost něčeho neviděného. Strašení je nejen filmařský klenot, ale také nezapomenutelný mrazivý zážitek, který jasně demonstruje fakt, že nejvíce se bojíme toho, co ve skutečnosti nevidíme.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=AeAzGxWlEcg
ČSFD https://www.csfd.cz/film/9818-straseni/prehled/
Film online https://filmtoro.cz/film/the-haunting-1963
THE CHANGELING (1980)
Méně známá, ale o to lepší duchařina ze staré školy o muži, co se snaží vyrovnat s osobní tragédií tím, že se odtrhne od starého života a nastěhuje se do nového domu. Netuší však, že podobná tragédie se stala i tady. Ač Peter Medak nezůstává jen u strachu z neviděného, jeho The Changeling využívá obdobných filmařských technik k navození hrůzy jako Strašení a nutno dodat, že se mu to daří neméně úspěšně. Kde jinde vás vyděsí obyčejný míček kutálející se ze schodů? Výsledné ponurosti snímku výrazně napomáhá i ona dvojí tragédie, která rámuje celý příběh, a propůjčuje mu auru určité melancholie. V tomto ohledu dalece předchází horory Guillerma del Tora a moderní španělské duchařiny, pro něž je tento jev příznačný.
Trailer https://youtu.be/cerkap8PCgw
ČSFD https://www.csfd.cz/film/23898-the-changeling/prehled/
POLTERGEIST (1982)
Hororová amblinovka, kterou ještě do nedávna obestíraly nejrůznější spekulace o tom, kdo že ji to vlastně režíroval. Byl to opravdu Tobe Hooper nebo scénárista a producent Steven Spielberg? Otázku, která se stala předmětem mnoha hádek, nakonec po pětatřiceti letech rozlouskl John R. Leonetti, když v jednom rozhovoru prozradil, že na režisérskou stoličku skutečně usedl Spielberg.
Poltergeist se veze na dobové vlně hororových filmů přístupných dětskému publiku a dokáže stejně dobře pobavit a vyvolat veskrze pozitivní dojmy, jako vyděsit a způsobit silné mrazení v zádech. Sice některé z efektů už dnes působí přinejmenším nedokonale (s výjimkou těch animatronických), pokud jde o samotnou atmosféru, na té se zub času nijak nepodepsal a je stejně působivá jako tenkrát. Možná právě proto, že pracuje snad se všemi dětskými strachy, které nás svého času sužovaly. Jediným opravdu smutným faktem zůstává osud mladé Heather O’Rourke, představitelky Carol Anne, která krátce po natočení Poltergeist III podlehla své nemoci ve věku pouhých 12 let.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=9eZgEKjYJqA
ČSFD https://www.csfd.cz/film/4498-poltergeist/prehled/
Dostupné na DVD nosičích
Film online https://filmtoro.cz/film/poltergeist-1982
NENÁVIST (Ju-On: The Grudge, 2002)
Podle starých japonských vyprávění jsou některé emoce natolik silné, že dokážou přetrvat i po smrti dotyčné osoby. Nejinak je tomu i v případě Nenávisti založené na legendě o prokletí, které přilne k místu, kde někdo zemřel hrozivou smrtí.
Série Ju-On má mnoho společného s frančízou Kruhu. Nejen že je v jejich středu ikonický přízrak a přetvářejí obyčejné objekty v hrůzyplné artefakty, ale byl to právě Kruh s Nenávistí, který dal vzniknout termínu j-horor a celé vlně novodobých japonských duchařin.
Ju-On: The Grudge je v pořadí už třetím přírůstkem do téhle rodiny, ale zároveň prvním filmem série, který se dostal do kinodistribuce. Tentokrát dal režisér Takashi Shimizu přednost komplexnímu vyprávění před epizodickou strukturou a to mu umožnilo vyhnout se kolísavé tendenci obou předešlých videofilmů a udržet diváka v trvalém napětí. Lekačky jsou mnohem lépe načasované a dynamičtější práce se zvukem i kamerou výrazně prospěla jak klíčovým scénám, tak celkové atmosféře. Tahle Nenávist je jednoduše tou nejděsivější z celé série a zároveň jedním z nejstrašidelnějších asijských filmů vůbec.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=EYyPTyXlT9w
ČSFD https://www.csfd.cz/film/167532-nenavist/prehled/
Dostupné na DVD nosičích
Film online https://filmtoro.cz/film/nenavist
SHUTTER (2004)
Thajská odpověď na rostoucí popularitu j-hororů je přímo učebnicovým příkladem moderní duchařiny. Originalitou sice zrovna neoplývá a viditelně vykrádá své japonské protějšky, zato ale nabízí opravdu hutnou atmosféru plnou kvalitního strašení. Prakticky celý film je jedna lekačka za druhou. Ty jsou ovšem natolik efektivní a skvěle načasované, že se jednoduše neomrzí, a nejeden divák u nich nadskočí, ať už je čeká nebo ne. Některé momenty jsou doslova infarktové, z celé řady scén mrazí ještě dlouho po zhlédnutí filmu a děsivá pointa v závěru je tou pravou třešničkou na tomhle dortu čisté hrůzy.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=XQ7rW3LXB5o
ČSFD https://www.csfd.cz/film/197195-shutter/prehled/
Film online https://filmtoro.cz/film/shutter
ŠESTÝ SMYSL (The Sixth Sense, 1999)
Duchařský film na jednou použití? Ale kdeže. Přestože genialita Šestého smyslu spočívá v „celém balení“ a je to právě první projekce bez znalosti finálního rozuzlení, která z něj dělá nezapomenutelný zážitek, funguje i při opakované zhlédnutí. Zejména napodruhé totiž vynikne Shyamalanova pevná režie, důmyslně vystavěný scénář, který opakovaně napovídá pravou povahu věcí, aniž by v divákovi vzbudil sebemenší podezření, a precizně vybudovaná atmosféra, jíž dokreslují Fujimotova skvělá kamera a mrazivá hudba Jamese Newtona Howarda. V době, kdy filmový horor zažíval své obrození, nastartoval Šestý smysl doslova lavinu duchařských filmů.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=VG9AGf66tXM
ČSFD https://www.csfd.cz/film/8364-sesty-smysl/prehled/
Dostupné na DVD a Blu-ray nosičích
Film online https://filmtoro.cz/film/sesty-smysl
TI DRUZÍ (The Others, 2001)
Pozor na to, co se skrývá v temných koutech starých domů. Režisér Alejandro Amenábar nás přesvědčil o tom, že pořádně vyděsit mohou i jednoduché variace klasických konvencí hororů 60. let. Namísto speciálních efektů se spoléhá na staromilské budování atmosféry prostřednictvím znepokojivé kamery, vynalézavou prací s prostorem, svícením a strachem z neviděného. Narůstající ponurost, stupňující se hrůza, konstantní nejistota a skvělí herci s Nicole Kidman v čele, to vše je natolik opojné, že si vás Ti druzí získají hned od první minuty a nepustí až do té poslední, kde čeká překvapivá pointa.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=C7pKqaPtMiA
ČSFD https://www.csfd.cz/film/17445-ti-druzi/prehled/
Dostupné na DVD a Blu-ray nosičích
Film online https://filmtoro.cz/film/ti-druzi
SIROTČINEC (El orfanato, 2007)
Celovečerní debut španělského režiséra J. A. Bayony, nad kterým je silně cítit producentský dohled Guillerma Del Tora, půvabně spojuje duchařský horor s pohádkovou tradicí. Nabízí odměřený, dospělý pohled na strachy z dětství a působivým způsobem kloubí melancholii s hrůzou a racionalitu s nadpřirozenem. Tato podvojnost pak dává vzniknout neopakovatelné atmosféře, která v jednu chvíli vyděsí a v příští naopak dojme. Jakkoli je Sirotčinec podobný dobovým španělským duchařinám, je to právě ona mrazivá aura a Belén Rueda v hlavní roli, co kompenzuje neoriginalitu jeho příběhu.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=nS4Yx8tHqVk
ČSFD https://www.csfd.cz/film/231593-sirotcinec/prehled/
Dostupné na DVD nosičích
Film online https://filmtoro.cz/film/sirotcinec
PARANORMAL ACTIVITY 3 (2011)
Jestliže je Blair Witch považována za zakladatele found footage formátu (ten se vůbec poprvé objevil o celé dvě dekády dříve ve filmu Kanibalové), pak je série Paranormal Activity jeho průkopníkem, který donutil celou řadu tvůrců chopit se ruční kamery a natočit svou vlastní napodobeninu. A jako taková nesmí v našem seznamu chybět. Nebude to ale její první část, nýbrž prequelová trojka, která je bez debat nejděsivější částí série. Zasazení děje do minulosti a přestup na nedokonalou analogovou formu přináší příjemné osvěžení, které je podpořené skvělými nápady, sympatickými dětskými představiteli a funkčním humorem. Na rozdíl od předešlých dílů na sebe nenechá dlouho čekat ani samotné strašení, lekačky fungují na výbornou a přítomné zlo je tentokrát doslova hmatatelné. Škoda, že se ve stejném duchu nepokračovalo i dál.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=e70TX_photI
ČSFD https://www.csfd.cz/film/289269-paranormal-activity-3/prehled/
Dostupné na DVD a Blu-ray nosičích
Film online https://filmtoro.cz/film/paranormal-activity-3
V ZAJETÍ DÉMONŮ (The Conjuring, 2013)
V otázce, jestli je lepší Insidious nebo V zajetí démonů, máme jasno. Wanova pocta nejznámějším paranormálním vyšetřovatelům má totiž tu výhodu, že je kompletně oproštěna rušivého humoru. Tenhle chytrý, dokonale načasovaný exkurz do 70. let se pyšní skvěle vykonstruovanou atmosférou a pomalým, staromilsky budovaným napětím, které nepřestává pulzovat. Výslednou atmosféru bravurně doplňuje uhrančivá kamera a produktivní hrátky se žánrovými konvencemi a klišé. Filmu výrazně prospělo také roztažení do dvouhodinové stopáže, čímž se dostatečně seznámíme nejen s postavami, ale i dílčími liniemi, které se dokonale doplňují v mrazivě soudržném celku skvostného strašení a atmosféry ryzího strachu.
Trailer https://www.youtube.com/watch?v=k10ETZ41q5o
ČSFD https://www.csfd.cz/film/298275-v-zajeti-demonu/prehled/
Dostupné na DVD a Blu-ray nosičích
Film online https://filmtoro.cz/film/v-zajeti-demonu
TRAVIS (1997)
Na závěr jeden tuzemský zástupce. Ne, nejedná se o hravé duchy z Brtníku, ale o režijní debut Václava Postráneckého, Travis. Tato televizní inscenace natočená podle divadelní hry Jiřího Hanáka vysloveně rezignuje na originalitu a okatě vykrádá Ženu v černém od Susan Hillové. Co jí ale upřít nejde, je vskutku působivá atmosféra, která nedá nevzpomenout na klasické britské horory. Navzdory opakovanému střídání všech žánrových klišé dokáže nejedna scéna vyvolat příjemné mrazení a místy je Travis dokonce opravdu strašidelný. Škoda jen toho nezvládnutého konce, který namísto hrůzy vyvolá akorát tak nechtěný smích.