Tak trochu jiný film o přátelství

Z nejrůznějších stran lze slýchat, že českému filmu chybí odvaha – formální, tematická, žánrová. Nejnovější film režiséra Andyho Fehu, který se před lety představil zajímavým debutem Nenasytná Tiffany, ale dokazuje, jak je takové tvrzení nesprávné. Odvaha totiž snímku Shoky & Morthy: Poslední velká akce rozhodně nechybí.

Ve středu příběhu jsou dva přátelé, Shoky (Štěpán Kozub) a Morthy (Jakub Štáfek), kteří v rámci své youtuberské kariéry dospěli do bodu, kde se rozchází jejich představy o budoucím fungování a společně s tím se rozpadá jejich přátelství. Zdánlivě obyčejná dopravní nehoda v kombinaci s duchařskou historkou ale způsobí, že oba přátelé přece ještě spojí síly, zkusí prozkoumat záhadu Krvavé nevěsty a natočit z pátrání skutečný dokument.

Shoky & Morthy: Poslední velká akce se od samého začátku profiluje jako buddy-komedie s parodickými rysy, hlavně ve vztahu k jejich obživě. Youtuberství protagonistů v dnešním světě stále může pro některé starší cílové skupiny působit exoticky (pro náctileté už zase naopak zastarale), ale Fehu jej vykresluje jako rychle se vyvíjející mikrosvět, v němž musí jeho účastnící hbitě reagovat na trendy a nároky svých fanoušků a diváků. Normalita se trestá zapomněním, nebo hůř: unfollowem. A ačkoliv by některé situace nebo postavy mohly inklinovat k vysmívání, Fehu tuto hranici dokáže udržet a trapno si jen na chvíli vypůjčit – aby tím podpořil rytmus a atmosféru filmu.

Čím dále je příběh od expozice, tím více do něj začíná prostupovat temnější, hororovější prvky. Pátrání po původu strašlivé historie místa s názvem Devět křížů a legendě Krvavé nevěsty se totiž začne nebezpečně proplétat s osudy celé „youtuberské“ skupiny. Fehu si je velmi dobře vědom tradičních žánrových postupů a drží se jedné ze základních scenáristických pouček: Je lepší z klišé vycházet, než k němu dojít. Tradiční lekačky, temné nahánění lesem nebo odhalování skrytých tajemství sice ve snímku zastoupeny jsou, ale téměř vždy mají nějakou netradiční dohru nebo vyústění. Nejpatrnější je to zejména u použití doprovodné hudby, kde v klíčové scéně nakonec místo dramatického orchestru zazní píseň bratří Nedvědů Na kameni kámen.

Kromě ústřední dvojice se ve filmu poněkud netradičně herecky objeví Tomáš Magnusek v roli trochu intelektuálně slabšího youtubera, řidiče a milovníka folku. Pro Magnuska se nejedná o první hereckou roli, ve svých filmech a seriálech vystupuje před kamerou poměrně pravidelně, ale troufám si tvrdit, že Fehu dokázal v Magnuskovi objevit zatím skrytou (a výbornou!) rovinu. Je však otázkou, jestli by se podobné štěstí opakovalo v další, příště třeba méně stylizované, roli.

Další do party je expertka na paranormální jevy Lucie, kterou ztvárnila stále více se na plátnech prosazující Martina Babišová. Její podání postavy, která svá tajemství skrývá nejen za černými brýlemi a drsným vystupováním, je sebevědomé a její vývoj v rámci příběhu umožňuje Babišové nakonec využít víc poloh svého hereckého rejstříku. Posledním členem výpravy je Sára – Morthyho přítelkyně a taky youtuberka (i když by se raději nazývala influencerkou), která v příběhu plní funkci hysterické žárlivky náhodou se ocitnuvší ve smrtelném nebezpečí.

Shoky & Morty: Poslední velká akce je povedený film, který sice nenese tak silné (a v podstatě společensko-kritické) téma jako Nenasytná Tiffany, ale zároveň cílí na daleko širší publikum. Fehu ale natočil sympatické české Scooby-Doo (s nadsázkou!), u něhož si fanoušci Štáfka s Kozubem rozhodně přijdou na své, stejně jako příznivci menších a nezávislých žánrovek.