Mezinárodní filmový festival Praha – Febiofest už po osmadvacáté uvede to nejzajímavější ze současné zahraniční i české kinematografie. A Planet Dark bude opět u toho! V nabitém programu, který nabídne více než 100 filmů, i letos najdete naši speciální sekci věnovanou filmovým libůstkám temných žánrů. Programový blok, kde si nízké umění podává ruku s vysokým, vznikl ve spolupráci naší redakce s festivalovými dramaturgy a představí výběr z těch nejzajímavějších žánrových titulů, co se za poslední dva roky ve světě urodili. Čekají na vás svérázné krváky, tíživá dramata, klaustrofobické nerváky i historické horory. Vítejte na PLANET DARK.
Naše filmová selekce je zaměřená primárně na nové hlasy žánrového filmu. Představí filmaře, kteří se nebojí překračovat zavedené konvence, experimentují s formou, pohrávají si s diváky a do svých děl vnášejí něco nového, ať už v rámci své lokální produkce nebo žánru obecně. A jeden z těchto hlasů přichází dokonce z České republiky.
Tuzemskou kinematografii zastoupí celovečerní debut režiséra, scénáristy a grafika Emila Křižky, HRANA ZLOMU. Ten nabídne temný příběh o lidském selhání, obětech a mučitelích, ale stejně tak dobře o určité formě naděje. Křižkova nelineárně vyprávěná skládačka plná surreálných výjevů, jež jsou často výmluvnější než slova, si nebere žádné servítky a ostře tne do živé. Nabízí silný filmový zážitek, co se divákům zažere pod kůži víc, než by si byli ochotni připustit. V hlavní roli si zahrál ostravský herec Štěpán Kozub, který se vůbec poprvé představí ve vážné poloze.
Dalším snímkem je režijní prvotina MÉ SRDCE BIJE NA TVŮJ POVEL Američana Jonathana Cuartase. Znepokojivý komorní příběh balancuje na hraně dramatu a hororu a sleduje dysfunkční domácnost tří sourozenců, která se bortí pod tíhou zvláštní nemoci nejmladšího z nich. Tahle minimalistická podívaná, oceněná na četných filmových festivalech, se pyšní nebývale tíživou atmosférou, uhrančivým vizuálem i zábavnými easter eggy, a odhaluje nejen výjimečnou výtvarnou citlivost svých tvůrců, ale i fakt, že moderní upírský film má pořád co nabídnout.
Z Velké Británie pochází psychologický horor SVATÁ MAUD o zbožné pečovatelce hledající svůj pravý úděl uprostřed nesnesitelné samoty. Snímek Angličanky Rose Glass se odehrává na pomezí noční můry a zdravého rozumu a konstantně diváka drží na pochybách, jestli se titulní hrdinka poddává duševní chorobě, nebo se o její duši pokoušejí temné síly. Režisérka se odvrací od klasických hororových propriet a nepříjemnou zneklidňující atmosféru snímku buduje primárně prostřednictvím obrazové stylizace a zvukových řešení. Výsledkem je nebývale osobitý debut, který funguje stejně dobře jako podvratný horor, psychologická sonda nebo silný spirituální zážitek.
Americkou produkci dále zastupují TÓNY NÁSILÍ. Snímek debutujícího Alexe Noyera vychází z krátkometrážního filmu Conductor, kde tvůrce vůbec poprvé představil svoji ideu tonální kompozice vraždy. Jeho hudební hříčka výrazně rozšířená do celovečerní podoby představuje dívku, která si prostřednictvím hrůzného zážitku z dětství uvědomila léčivé účinky zvuků lidského utrpení a v dospělosti postupně skládá svoje vlastní hudební dílo plné smrti. Noyerů filmový počin využívá souznění lidských smyslů k působivé demonstraci rozpolcené osobnosti hlavní hrdinky a vskutku barvité explozi stylizovaného násilí. Zejména zvučné finále v divácích bude rezonovat ještě dlouho po zhlédnutí filmu.
Francouzský sci-fi thriller MEANDR naopak nabízí komorní, ale za to extrémně klaustrofobickou variaci kultovního nízkorozpočtového hororu Kostka. Zoufalá žena se v ní ocitá lapená ve futuristické cele, odkud vede jediná cesta. Skrz labyrint úzkých tunelů plných smrtících pastí. Snímek režiséra a scénáristy Mathieua Turiho efektivně pracuje nejenom se stísněnými prostory, ale i dalšími formami úzkostí. Neustálé brnkáním na divácké nervy doslova vtahuje do tísnivých kulis a na vlastní kůži dává zakusit zoufalé pocity uvězněné hrdinky.
Nabídku k návštěvě vesnice plné mrtvých přijme potulný fotograf posmrtných snímků v maďarské duchařině POST MORTEM. Hned první noc po příjezdu však zjišťuje, že něco není v pořádku. Historický horor vystudovaného psychologa, filmovědce a režiséra Pétera Bergendyho nabízí svéráznou evropskou paralelu k soudobým hollywoodským hororům, která nijak nekopíruje populární americké vzorce a naopak zůstává za každou cenu svá. Co zprvu tonálně i formálně působí jako pohádka pro odrostlejší děti, začne záhy nabírat znepokojivější ráz a vrcholí opravdu divokou konfrontací s nadpřirozenými silami.
Posledním filmem našeho výběru je temné španělské drama UPÍRKA Z BARCELONY, které se inspirovalo skutečné zločiny z počátku 20. století. Dobovou Barcelonou se šíří strašidelná zvěst o kočáru, který stojí za zmizením celé řady malých dětí. Pravda o tom, kdo nebo co se skrývá za únosy je však mnohem děsivější, než jakákoliv povídačka. Většinově černobílý a výtvarně stylizovaný snímek režiséra Lluise Danese je tíživou, leč spektakulární podívanou, co byla oceněna pěti Gaudího cenami udělovanými Katalánskou filmovou akademií.
28. Mezinárodní filmový festival Praha – Febiofestbude probíhatod 17. do 24. září. Po pražské části, která se odehraje v prostorech Slovanského domu a kina Pilotů, se filmová přehlídka v rámci Regionálních ozvěn přesune do kin po celé České republice. Kompletní přehled promítacích časů programového bloku Planet Dark najdete pod tímto odkazem. Jednotlivým titulům sekce se budeme věnovat ještě v novém díle našeho redakčního podcastu, který vyjde koncem tohoto týdne.