Nelineárně vyprávěná filmová skládačka na pomezí hororu a thrilleru, za kterou stojí žánrový samorost Emil Křižka, je konečně online. Mrazivý příběh s nečekaně maniakálním Štěpánem Kozubem a znepokojující hrdinkou v podání Pavly Gajdošíkové najdete od dnešního dne v nabídce Netflixu. Ojedinělý český film, co si Lynchovsky pohrává s divákovou představivostí, navazuje na Křižkovu temnou estetiku, kterou poprvé představil v tísnivém a mezinárodně oceňovaném kraťasu Ruchoth Raoth z roku 2017.
Hrana zlomu sleduje osudy dvou dysfunkčních rodin, které se násilným způsobem protnou v kruté mozaice, co si provokativně pohrává s divákovou potřebou vytvářet si domněnky o tom, kdo je oběť a kdo pachatel. Film v sobě kloubí různé prvky nezávislého žánru, vedle překvapivé vyprávěcí struktury a temného vizuálního konceptu je u něj neméně podstatná zvuková a hudební složka. Atmosféru ještě podtrhují ponuré lokace, audiovizuální efekty a režisérem ručně vyrobené filmové rekvizity.
„Po kinech, kde byla Hrana zlomu uvedena ve specializované žánrové distribuci pod hlavičkou Planet Dark, se díky Netflixu dostává k dalším divákům. Žánrovým filmům se na této platformě tradičně daří, což dokazuje i úspěch našeho předchozího filmu Shoky & Morthy: Poslední velká akce, který se na Netflixu držel dlouho mezi nejsledovanějšími filmy. Proto věříme, že si tam Hranu zlomu diváci najdou a že tam podobných českých žánrovek bude přibývat, včetně těch z naší produkce. Žánrové tvorbě, hororům a thrillerům, se plánujeme věnovat i nadále. Pod labelem Planet Dark Original, kde vznikla Hrana zlomu, nyní chystáme například první české giallo, původně italský mysteriózní krimi žánr, s názvem Žluté květy v režii Lukáše Bulavy,“ říkají producenti Vratislav Šlajer a Jakub Košťál ze společnosti Bionaut.
Tíživý snímek o lidském selhání, obětech a mučitelích, ale stejně tak dobře o určité formě naděje, je podle režiséra Křižky potřeba sledovat s trpělivostí a vychutnat si ho nejen zrakem, ale i sluchem. „Nečekejte hektolitry krve, ale psychoteror, v němž se zápletka začne pozvolna skládat a spojovat jako rozsypané puzzle bez návodu,“ dodává Křižka. Doslova na fyzickou úroveň zážitek z Hrany zlomu posouvá disonantní hudba Jakuba Rataje spolu se zvukovým designem Lukáše Moudrého a Martina Ožvolda, který stál za audio sériemi Anatomie strachu nebo Matematika zločinu, a je mimo jiné také mistrem zvuku našeho redakčního podcastu.