Poslední kolednicí našeho svátečního seriálu 12 tipů vánočních je herečka Petra Bučková z pražského Divadla Na zábradlí. Ze všeho nejvíc si užívá nekonformní role a přitahuje ji temnota. Zahrála si v koprodukčním válečném snímku s Jessicou Chastain Úkryt v zoo, objevila se po boku Orlanda Blooma ve fantasy seriálu Carnival Row a excelovala jako zlomená matka v cenou Emmy ověnčeném web thrilleru #martyisdead. Dvanáct let působila také jako profesionální zdravotní klaun a v rámci mise Lékaři bez hranic vyrazila pomáhat dětem do střední Afriky.
„Doma se hodně strašíme. Sama jsem schopná opravdu dlouho čekat ve tmě pod pracovním stolem, než půjde můj muž okolo, abych na něj bafla. On zas jako iluzionista nechává vybuchovat věci a podobně. Jinak jsme docela nudní, řekla bych,“ směje se Petra Bučková.
Prozradila nám, že se bojí zejména toho, co ve skutečnosti nevidí a přiživuje ve své vlastní fantazii. Vzpomínala při tom na audio nahrávku Vinnetoua, kterou poslouchala jako malá. V jedné chvíli tam dojde k útoku grizzlyho, který sápe břicho některého z mužů. Vyděsilo jí to natolik, že musela zůstat pod peřinou a nedokázala ani zastavit desku. Nahrávku dostala k Vánocům, jak pobaveně dodává. Podobně silně na ni zapůsobila i rozhlasová adaptace knihy Kojiho Suzukiho Kruh z roku 2005, kterou namluvil Norbert Lichý. „Poslouchala jsem ji večer v autě, ke všemu ještě v lese, kdy do reflektorů padaly vločky. Zkuste pak vypnout světla… Určitě silnější než film,“ popisuje Bučková.
„Stejné pocity vnímám i u filmů, když neznám nebezpečí, ale vím, že tam někde po celou tu dobu čeká. Jako třeba první Vetřelec. Skoro celý film není vidět, jen občas zahlédneme nějaký sliz nebo kocoura, kterému se stahují zornice, když ho spatří. To podráždilo moji fantazii,“ popisuje. Prozradila nám, že tu noc, kdy snímek viděla poprvé, měla tak divoké sny, že od strachu si nemohla dojít ani na záchod. Kultovní střet posádky lodi Nostromo s mimozemským xenomorfem si můžete pustit online na Google Play nebo iTunes.
Ideálním svátečním tipem je podle Bučkové děsivá pohádka Juraje Herze Panna a netvor. Sama prý umí ten šeptavý vnitřní hlas netvora Vlastimila Harapese nazpaměť. Ponuré zpracování klasického příběhu, které se vyžívá v tajuplných kulisách, stísněných prostorách i kontrastech mezi hrůzou a půvabem najdete online na Voyo.
Svátky má zároveň spojené se sledováním online platformy MasterClass, protože jenom kolem Vánoc na to má opravdu čas. Právě sleduje lekci Neila Gailaman o psaní scénářů. Na jeho díla totiž nedá dopustit a pochvaluje si zejména autorovy jedinečné a do značné míry znepokojivé postavy. Ujít si nenechala ani Davida Lynche, který zase na pozadí svých filmů demonstruje, jak mu pracuje fantazie. Hovoří o svých nápadech, a principech práce s herci nebo spolupráci s kameramanem. Nejvíc Bučková souzní s Lynchovou filozofií, že všechno temné zobrazí na plátně, ale ve svém životě to nevyhledává. Oba virtuální programy a mnoho dalších najdete online na masterclass.com.
Čtenářům doporučuje také oceňovaný komiks Svatá Barbora. Ten pojednává o tzv. kuřimské kauze z roku 2007, kdy došlo odhalení týrání dvou chlapců s poměrně bizarním vyústěním. „Komiks máme zrovna na repertoáru v LiStOVáNí Lukáše Hejlíka. Z příběhů, co vyprávěli jeho autoři Marek Šindelka a Vojtěch Mašek, mrazí. Jak publikum, tak interprety. A zase je to nedořešeno, nevysvětleno, skryto. Zase tam jsou sklepy, mučení, podivné dodávky, natáčení a psychopati bez emocí. Peníze, zahlazování důkazů, manipulace, brainwash, zneužívání. Pokud vím, i tohle se promítne v chystaném seriálu #annaismissing, volném pokračování #martyisdead,“ komentuje Bučková.
Největším hororem jsou pro Petru Bučkovou příběhy vycházející ze skutečných událostí. Historky, které nevzešly z fikce, ale naopak nahánějí hrůzu odosobněnou lidskou brutalitou. Právě proto v ní tolik rezonovala zmiňovaná série #martyisdead, kde si sama zahrála matku procházející nepředstavitelným strachem a bolestí ze ztráty syna. „Skutečné příběhy jsou tak temné, že je naše mysl musí občas vytěsnit, takže ten horor v telce je bezpečnější,“ tvrdí.
Další podobnou mámu by si měla zahrát v připravovaném seriálu Terezy Kopáčové a Tomáše Mašína Ochránce. Ještě předtím ji ale uvidíme jako kriminalistku brněnské mordparty v nové osmidílné sérii od Filipa Renče Hlava Medúzy. Ta startuje na obrazovkách České televize už 11. ledna a měla by oživit atmosféru českých kriminálek ze 60. let.
Nadto s režisérem Danem Svátkem momentálně dotáčí dětské sci-fi na motivy knihy Martina Vopěnky, Spící město. „Všichni rodiče usnou a svět se pro děti stává nebezpečným. Skvělý nápad. Je to dobrodrůžo pro děti a hororová představa pro dospělé! Připomnělo mi to Neila Gaimana, který na přebalu knihy Koralína zmiňuje, jak ho překvapilo, že ji dospělí vnímají jako horor a děti zase jako dobrodružný příběh. V knize se každopádně objevuje falešná máma s knoflíky přišitými místo očí a podobná je i ve filmu Spící město,“ uzavírá Bučková.
ČTĚTE TAKÉ
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 01 PAVEL SOUKUP
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 02 PETR JANEČEK
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 03 JANA PLODKOVÁ & JITKA RUDOLFOVÁ
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 04 ANDY FEHU
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 05 BRIT JENSEN
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 06 ŠTĚPÁN KOZUB & EMIL KŘIŽKA
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 07 MAREK NAJBRT
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 08 TEREZA HOFOVÁ
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 09 PLANET DARK
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 10 ESTER GEISLEROVÁ, JOSEFÍNA BAKOŠOVÁ A JOHANA OŽVOLD
12 TIPŮ VÁNOČNÍCH: 11 MARTINA BABIŠOVÁ
VÁNOČNÍ TEROR | OSM TIPŮ PRO MRAZIVOU SVÁTEČNÍ ATMOSFÉRU